Mijn eigen zoektocht naar geluk/positiviteit

Ben je gelukkig en leef je in het nu? Een vraag die ik al jaren afspeel in mijn hoofd. Ben ik gelukkig met het leven wat ik leid? Kan ik het verbeteren en zo ja, hoe? Ik schrijf deze blogpost natuurlijk om mijn ervaring te delen maar vooral ook omdat ik weet dat heel veel mensen worstelen met hun gevoelens. Zij weten niet wat ze willen maar ze weten een ding wel: gelukkig worden. Wat je aan de buitenkant niet ziet kan van binnen zeker wel aanwezig zijn.

De meeste mensen kennen mij als een direct, kritisch, sociaal en vooral grapjesmakend persoon. Zij zien mijn vrolijke en blije kant. Dat hoort bij mij en dat maakt mij ook tot wie ik ben. Echter heb ik ook een andere kant, een kant waarin ik een hele serieuze kijk heb op de wereld. Ik ben een persoon met een rugzakje maar dat rugzakje staat niet wagenwijd open. Dat houdt in dat ik niet iedereen vertel over de dingen die ik heb meegemaakt, simpelweg omdat ik niet denk dat dat nodig is.

Door de jaren heen heb ik geleerd hoe het leven kan zijn. Positief en negatief. Van een echte pessimist (lees: negatief) ben ik veranderd in een optimist (positief) Nou wil ik niet zeggen dat ik elke dag positief ben, helemaal niet zelfs maar ik merk voor mijzelf in mijn hoofd dat er een hoop veranderd is.

Ik hou van diepgang, in gesprekken, vriendschappen, relaties.. noem maar op. Je zult mij niet blij maken met een of andere sloebervakantie voor jongeren in Hongarije, en dat zeg ik als 17 jarige. Ieder z’n ding en ik vind het oprecht leuk als jij daar naar toe gaat, puur omdat ik een ander ook een fijne en vooral gezellige vakantie gun. Ik weet alleen wel op deze leeftijd dat dat niet is waar IK gelukkig van word. Ik weet eigenlijk van heel veel dingen of ik het leuk vind of niet en of het mij dus gelukkig maakt.

Ik koos er zelf voor om de strijd aan te gaan, die innerlijke strijd. Er zijn heel veel dagen geweest waarop ik volledig mijn tijd verspilde aan het piekeren en niks doen. Er zijn dagen geweest waarop mensen niet eens wisten hoe ik mij voelde. Ik ben geen open boek, ik ben sociaal maar dat wil niet zeggen dat ik mijn gevoelens zomaar met iemand deel. Dat is niet uit angst of wantrouwen, dat is omdat ik niet de behoefte heb of het idee heb dat ik er gelukkiger van word om het met bepaalde mensen te delen.

nee

Als persoon en rasechte puber heb ik veel dagen met verdriet en onrecht moeten doorstaan, achteraf gezien denk ik: ‘’Jus, hoe heb je het in godsnaam gedaan? Hoe heb je dit overleefd en niet opgegeven?’’ En dat is het magische antwoord: De wil om te willen leven. Er iets van te maken, ongeacht wat er ook gebeurd. Ik wil parachutespringen, ik wil positief leven, ik wil op vakantie gaan naar Jamaica, ik wil gelukkig zijn en ik wil genieten van mijn katten. Boem, en dat is het magische antwoord! Ik kan niet ontkennen dat het vreselijk moeilijk is om je leven te veranderen qua gedachten, om te veranderen van een pessimist naar een optimist. Het maakt je leven alleen wel een stuk leuker, beter, gezelliger en dat is me veel meer waard dan het niet te doen en te blijven mokken.

Enkele dingen die mij heel erg hebben geholpen:

  • Een hobby zoeken en vinden. Is jou hobby uitgaan? Prima, maak er dan elke keer een feest van. Tut je op, scheer je zelf (voor de mannen!) tover je mooiste outfit tevoorschijn en beleef er plezier aan. Niks kan je gelukkiger maken dan je hobby op dat moment en dat is fantastisch. Je hebt iets waar je gelukkig van wordt!
  • Leef in het nu. Dit heb ik vooral geleerd van Sanny Verhoeven. Wij mensen zijn vooral bezig met de toekomst of het heden. Je bent op een feestje maar je denkt al aan morgen ‘’Ohnee, ik moet werken en daarna pasta koken want mijn ouders zijn weg’’ iedere keer dat je in een bepaalde situatie bent probeer dan te denken en stil te staan bij het moment waar je dan in zit. Iedere keer dat ik het probeerde werd ik echt gelukkig!
  • Maak een moodboard. Dit werkt heel motiverend om te zien wat je nou eigenlijk wilt in je leven. Is een BMW jou droomauto of wil je graag eens naar Monte Carlo? Doe het dan gewoon. Spaar ervoor, schrijf het op en doe het! En dan voor de cententellers onder ons: wat ga je anders met die 500 euro doen die je bij wijze van besteed aan Monte Carlo? Liever je dromen waar maken dan je zuurverdiende geld van ellende maar uitgeven aan een of andere nutteloze hobby waar je echt alles behalve gelukkig van word.
  • Negatieve en hatende mensen hebben een hele erge invloed op jezelf. Dat zijn mensen die of jaloers zijn of nog in een fase zijn waarvan ze niet weten wat ze willen. Prima natuurlijk en daar is ook verder niks over te zeggen. Laat het langs je heen gaan, jij bent echt wel goed zoals je bent en als hun weer willen bewijzen dat je dat niet bent. Houd dan OF verstandig je mond of gooi er een verstandige, directe en vooral harde aanval tegen aan.
  • Onthoud: we hebben allemaal dagen dat we een bak met lava over ons zelf willen gooien, om vervolgens een liter kokend heet water de boel af te maken. Ja echt waar, iedereen heeft weleens van die momenten. Misschien heel af en toe. Ze zijn er toch en dat maakt niet uit.

Het zijn niet veel tips en misschien niet vernieuwend maar van deze tips weet ik wel dat ze mij heel erg hebben geholpen. Ontzettend zelfs. Ik heb uit deze dingen ontzettend veel kracht gehaald, ik weet dat bloggen een hobby van mijzelf is (het bijhouden van mijn blog maar ook het kijken van andere blogs 3 uur op één dag, en weet je het maakt me verschrikkelijk gelukkig) Vaak genoeg leef ik in het nu en keer op keer maakt dat me dankbaar. Moodboards hebben mij ook heel veel plezier beleefd, keer op keer. Wat betreft negatieve en hatende mensen, die heb ik allang de kliko ingegooid. En dat onthoud gedeelte is al helemaal een toppertje als je een baaldag hebt van hier tot Tokyo.

Niet iedereen weet van mij dat ik bezig ben met positiviteit, ik schreeuw het niet van de daken. Niet iedereen weet hoe ik mij heb gevoeld. Kortom: niet iedereen weet alles van je. En dat hoeft ook niet. Je hoeft niet iedereen te bombarderen met al je goede bedoelingen. Het gaat erom dat je oké bent met jezelf, dan is het goed. Dan hoeft je buurvrouw niet te weten dat je bezig bent met positief leven, dat je iets hebt meegemaakt of wat dan ook. Het moet van binnen goed zitten. En ookal vertel je wel iets wat je is overkomen: negatieve ervaringen zijn er ook om te vertellen. Het is niet altijd positief of rozengeur en maneschijn.

Life lesson: Je hebt 1 leven en het leven is heel kort. Zo kort dat je vaak niets eens doorhebt hoe erg de negatieve gedachten de positieve innemen. Ik ben er nog lang niet maar ik werk er wel keihard voor. En elke dag ben ik weer een stapje verder. Ik wil leven en gelukkig zijn. En jij hebt daarin ook een keuze. Het is toch eigenlijk verschrikkelijk dat we ons laten leiden door allerlei stomme dingen en dat we daar heel erg ongelukkig van worden. Wie zegt dat we ongelukkig moeten zijn? Helemaal niemand!!! Alleen wij denken dat het moet of laten dat ons overkomen.

En daarom wil ik het nog een keer zeggen: Fuck deze hele wereld en alle fucking verwachtingen die iedereen van ons heeft. Doe wat je gelukkig maakt, het leven is zo kort. Doe het!! Wees gelukkig en schaam je er niet voor. Er is niets mooiers dan iemand die straalt van positiviteit en een verhaal te vertellen heeft over zijn/ haar leven dan een of andere negatieve slak die weer loopt te janken over zijn/ haar mislukte leventje. Ontzettend bedroevend voor een ander om aan te horen en alles behalve inspirerend. Voor een ander maar vooral voor jezelf.

Succes, ik weet dat je het kunt. Voor vragen kun je me altijd mailen op: justienm@hotmail.nl en anders in de comments. Onthoud: de wil om te leven, doe het voor jezelf!!! XX

2 thoughts on “Mijn eigen zoektocht naar geluk/positiviteit

  1. Lieve schat, je hebt het helemaal juist! Positiviteit uitstralen én uitdragen is als een magneet, je krijgt er altijd zoveel voor terug van anderen en daar word je zelf dan ook weer blij van! Dat kan ik uit ervaring wel zo stellen. Ik ben trots op wat je hebt bereikt en weet ook dat je behoorlijk in de put gezeten hebt en zie ook dat je daar zelf uitklimt! Hoe trots kan een moeder zijn! Je bent een positief deel van ons gezin, brengt leven in de brouwerij en wij zijn allemaal trots op je. Ga zo door, lekker cliché zo’n kreet, maar ik meen het. En weet dat ik er altijd voor je zal zijn: bij regen én zonneschijn! Dikke kus en knuffel van mams!

  2. Lieve Just…. Wat een stuk positieve energie spat er van mn tablet af…..en je hebt volkomen gelijk….je maakt zelf een keuze om gelukkig te zijn. Vele mensen geloven hier helemaal niets van….dat zijn zij, die altijd roepenroepen…..dat heb ik weer! Die bekijken de medaille altijd van maar een
    Kant ( de zwarte zeg maar) daardoor is hun leven vaak kommer en kwel, maar geloof me, ook dat is een keuze.
    Ik ben nu een boek aan het lezen over de wolvenman, een man die van jongs af aan opgroeide
    Bij zijn grootouders,in pure armoe en soberheid. Groeide op met honden en later tussen de wolven, het geluk spat er van af!
    Ik denk dat rijkdom de mens geestelijk arm maakt. Back to Basics ……lijkt mij mede bij te dragen aan geluk.
    Maar meis, super hoe je bezig bent…jezelf onder de loep nemen vraagt moed, maar brengt en geeft je zoveel meer…..en laat je vooral niet van dit idee afremmen door wie of wat dan ook.

    Dikke kus, Mar.

Leave a comment