Deel 2: Happy aka gelukkig zijn

Vroeger droomde ik van een groot huis vol met glamour. Ik zou modeontwerperster worden, katten adopteren en een zakelijke onafhankelijke vrouw zijn. Maar dat ben ik niet. En misschien word ik dat ook wel nooit.

Een modeontwerpster word ik niet, het zit niet in me. Het constante gevoel van stress, het gevoel dat wat je ook doet, nooit genoeg is. Het is het me gewoon niet waard. Ik ben gek op kleding en ik shop maar al te graag. Het liefst elke dag. Toch weerhoud me de stress en het ongenoegen me er van om modeontwerpster te worden. Een zakelijke onafhankelijke vrouw zal ik ook nooit zijn. Ik mag dan toch wel streng en rechtvaardig zijn (zeggen ze) maar misschien ben ik daar wel te gevoelig voor en haal ik er mijn voldoening niet uit. Laten we het erop houden dat ik keuzes moet maken, net zoals jij. Je kunt niet én modeontwerpster zijn én dit doen én dat, alhoewel het kan wel. Maar daar word je niet gelukkig van.

In dit leven heb ik maar een doel. En dat is doel is om gelukkig te zijn. Of ik nu gelukkig ben met een tractor (wat me vrij sterk lijkt) of een groot huis. Mijn allergrootste wens in dit leven is een zorgeloos leven. Dreams come true maar laten we eerlijk zijn dat een compleet zorgeloos leven niet bestaat.

Want als je geen ruzie hebt met de liefde van je leven, dan heb je wel weer pech in je familie of er is iets anders aan de hand. Het leven is een grote rit, onderweg kom je allerlei obstakels tegen. En ik weet het, iedereen zegt het. Het is onderhand een cliché om te zeggen dat het leven een cliché is maar toch is het zo.

Je kunt de meest luxe jachten maken, de meest dure kleding kopen die er bestaat maar als je niet gelukkig bent dan word je daar ook niet gelukkig van. Gelukkig zijn moet je van binnen voelen. Dan kun je nog zoveel geld verdienen en nog zoveel spenderen, dat gevoel van geluk waar ik nu over praat duurt maar heel kort.

Je kunt het meest luxe huis bezitten of de meest nieuwe auto maar als je ruzie hebt met de liefde van je leven, niet lekker in je vel zit en ook nog wasmachine pech hebt dan kan geen Walk In Closet daar tegen op. En ookal denk je nu van wel, geloof mij dat dat echt niet zo is.

Ik heb het meeste geld uitgegeven in tijden. Mijn vader zei: ‘’Justien, je verdient het minste van ons 4 maar je geeft het meeste uit’’ Dat klopt en misschien probeer ik mijn gevoel te onderdrukken door te kopen. Naast dat ik gek ben op shoppen denk ik dus wel zeker dat er soms een emotie achter verstopt zit. Na jaren kan ik er steeds beter mee omgaan maar er zijn maar een paar mensen die het echt begrijpen. En hier komt het dus weer. Geluk vermenigvuldigt zich. Wat betekent dat hoemeer je iemand kent, des te meer je kunt delen, des te meer je elkaar kunt vertrouwen en dat zal onvoorwaardelijke voldoening geven. Ik ben gelukkiger als iemand zegt dat hij van mij houd dan dat ik een leuk shirt heb gekocht. En ik hoop stiekem dat dat ook zo bij jou is. Ik gun het je echt.

En daarom wil ik het nog een keer voor de duidelijkheid zeggen: Groot wonen, succes hebben en ontzettend veel geld hebben is fantastisch. Sommige dingen lijken zelfs nog meer dan fantastisch. Ik zou er zo voor tekenen. Ik weet alleen dat het me niet gelukkig maakt op den duur.

Ik wil eindigen met dat ik vroeger dacht dat geluk te koop was en ik weet dat daar een miljoen mensen ook zo over denken. Alleen nu zie ik in dat familie, vrienden, de liefde van mijn leven en gelukkig zijn alles is wat ik nodig heb. Ook al denk ik dat dat soms niet zo is, uiteindelijk kom ik er altijd op terug. Hoewel ik moet toegeven dat ik graag in een groot huis zou wonen en naar de meest luxe VIP feestjes zou willen gaan.

Leave a comment