Mijn band met mijn moeder

De afgelopen jaren heb ik weleens mailtjes binnen gehad of mensen die mij in het echt aanspraken: ‘’Goh, jij hebt wel echt een goede band met je moeder hé? Mooi om te zien hoor’’ ‘’Je moeder is echt zo leuk in filmpjes, echt grappig’’ Ik kan helaas niet anders zeggen dan dat dit klopt.

Alles van Justien 586
Ik kan mijzelf gelukkig prijzen met een moeder waar ik zielsveel van hou en waarvan ik weet dat ze dat ook van mij doet. Vroeger maakte ze weleens een briefje met de tekst daarop: ‘’Heb ik vandaag al gezegd dat ik van je hou?’’ Later veranderde dit en toen zei ze af en toe die zin weleens recht in mijn gezicht. Het klinkt misschien wat slijmerig, maar als je kijkt naar hoe onze band is, is het hartverwarmend om zoiets te horen te krijgen van je eigen moeder.
Mijn moeder is een hele sterke vrouw, iemand die veel ongeluk en pijn heeft moeten doorstaan om te komen waar ze nu staat. Ik kan oprecht zeggen dat ik zo trots ben op haar en wat ze allemaal bereikt heeft. Ze heeft het maar mooi gedaan, na jaren van ellende en ze staat er. Een fantastische vrouw met een duidelijke stem, een eigen mening en een goed hart. Ze laat zichzelf niet makkelijk aan de kant zetten en krabbelde toch elke keer weer naar boven.
(Lees!!: In mijn donkerste periode is ze er ALTIJD voor mij geweest en ze heeft urenlang naar mijn verhalen geluisterd, inclusief oplossingen gegeven, keer op keer, jaar na jaar)
Wij lijken veel op elkaar en we kunnen zo verschrikkelijk hard met elkaar lachen, grapjes uithalen en gek doen. Ik zou niet weten wat ik zonder haar moet. En ik haat het om zoiets te zeggen, maar echt waar.. Al zou ik met haar in een woestijn zitten, dan nog, komt het allemaal wel goed.
Alles van Justien 174Alles van Justien 2962
Haar droge humor over een stomme luchtballon, ik kan urenlang naar zo’n filmpje kijken en nog steeds in een deuk liggen. Hoe ze me altijd probeert op te vrolijken op de meest gekke en originele manieren als ik sip ben, dat ik me wel gewoon beter moet voelen.
Om mij heen zie ik veel mensen die niet zo’n band hebben met hun moeder, die van dichtbij kijken en het fantastisch vinden hoe ik met een band heb met haar. Maar lieve mensen, het leven is niet altijd zo rooskleurig geweest want we kunnen ons ook verschrikkelijk aan elkaar irriteren en vroeger hadden we ontelbaar vaak ruzie.

Voor de een is een vriendschap het mooiste wat er is, dat is het ook maar er gaat niets boven mijn eigen moeder. Want ik weet zeker dat ze er altijd voor mij is en dat ze er altijd blijft, zij zal mij nooit in de steek laten. Ik zeg het altijd tegen een ander, was mijn moeder mijn moeder niet: dan was ze zo een van mijn beste vriendinnen geweest. (die mij uiteraard nooit alleen in de woestijn achterlaat)

2 thoughts on “Mijn band met mijn moeder

Leave a comment